Welcome week - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu Welcome week - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu

Welcome week

Blijf op de hoogte en volg Louisa

18 Maart 2016 | Duitsland, Münster

Deze week was er een ‘Welcome Week’ voor alle erasmusstudenten. Bijna elke dag stonden er dingen gepland. Op maandag werd er een ‘Welcome event’ georganiseerd. In het begin van de ochtend werd er vooral praktische informatie gegeven over het komende semester. Daarbij werden er een aantal video’s getoond en op het eind kwam er een politieagent om te wijzen op de gevaren van het fietsen. Münster is een echte fietsstad! Deze informatie had ik als Nederlander natuurlijk niet echt nodig, maar ik vond het wel heel leuk hoe het verteld werd. Door middel van leuke voorbeelden probeerde hij een aantal dingen duidelijk te maken. Zo liet hij zien hoe moeilijk het is om in het verkeer goed op te letten als je bezig bent met andere dingen, zoals met je mobiel. Een meisje mocht een familielid in Spanje opbellen en tegelijkertijd moest ze een formulier invullen. Dit om duidelijk te maken hoe moeilijk het is om je ergens anders op te concentreren als je aan het bellen bent. Ook kregen er twee meisjes een speciale bril op en moesten ze allemaal simpele dingen doen, zoals oversteken en een balletje gooien of vangen, om aan te geven wat je nog kunt als je veel te veel gedronken hebt. Na de informatie bijeenkomst gingen we met z’n allen naar de Aasee om een groepsfoto te maken. Vervolgens gingen we naar de grootste Mensa van Münster om een Mensacard op te halen. Een Mensa is een restaurant waar je als student met korting kunt eten. Op dinsdag moesten we ons officieel inschrijven. Hier kregen we onze inloggegevens en een tijdelijk semesterticket, zodat we nu al vast gratis met de bus kunnen reizen. EINDELIJK! =) Daarnaast konden we ons als tandempartners aanmelden. Dan moet je minimaal een keer per week met je tandempartner afspreken en zo kun je elkaars moedertaal leren. En het leuke is dat je hier ook drie studiepunten voor kunt krijgen, dus ik heb me gelijk aangemeld. Ik ben erg benieuwd wie mijn tandempartner wordt! Ik heb me ook aangemeld voor de ‘Hamburgfahrt’. Van 22 tot en met 24 april gaan we met de groep erasmusstudenten naar Hamburg en gaan we daar allemaal leuke dingen bezichtigen. Dinsdagavond is Stammtischabend in de ‘Rote Liebe’. Daar ben ik met een groepje erasmusstudenten heen gegaan. Deze studenten komen uit Finland, Italïe en één uit Nederland. Dit was erg gezellig! Op woensdag stond er niks gepland en dat kwam goed uit, want er kwam een technicus langs om mijn internet aan te sluiten! JEEJ =D Donderdag ben ik overdag met twee erasmusstudenten de stad in geweest. ’s Avonds was er een Buddy Abend. Hier leerden we onze buddy’s beter kennen en ook de studenten en buddy’s van je buddy groepje. Ik zit nog met twee andere erasmusstudenten in de buddy groep en zij komen uit de Verenigde Staten en uit Zuid-Korea. Zij gaan net als ik Germanistik studeren, dus misschien hebben we straks nog wel samen les. Tijdens de buddy avond hebben we allemaal spelletjes gedaan, zodat je in contact kwam met andere studenten. Ik ben normaal niet zo van spelletjes maar dit was wel heel leuk (zie foto's). Volgende week hebben ze in Nordrhein-Westfalen Osterferien (paasvakantie) en zijn er geen bijzonderheden vanuit de universiteit georganiseerd. Vanaf 4 april begint de aanmeldingsweek. Ik heb met mijn coördinator contact gehad en tijdens de aanmeldingsweek ga ik met haar bespreken welke vakken ik definitief ga studeren hier. Tot die tijd probeer ik thuis nog enkele verslagen in te halen en ik moet eind maart nog terug voor een tentamen, omdat ik die in januari niet kon maken. Dus tijdens de Osterferien moet ik nog even aan de studie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louisa

Hoi! Mijn naam is Louisa Wansing. Ik ben 23 en ik volg de lerarenopleiding Duits aan het Windesheim in Zwolle. Voor mijn Minor ga ik een half jaar naar Duitsland om daar de taal beter te leren. Ik ga Germanistik studeren in Münster en ik heb hier een eigen appartementje.

Actief sinds 25 Dec. 2015
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 4162

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Minor internationalisering

Landen bezocht: