Die erste Woche an der Uni - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu Die erste Woche an der Uni - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu

Die erste Woche an der Uni

Blijf op de hoogte en volg Louisa

16 April 2016 | Duitsland, Münster

Na de Welcome Week in maart was het even rustig hier. Ik was zelf nog een dag op het Windesheim om een toets in te halen, die ik gelukkig gehaald heb, dus het reizen was gelukkig de moeite waard. Ook hadden ze hier een week paasvakantie. De Social Support hier in Münster (dat zijn de mensen die alles voor de erasmusstudenten organiseren) hadden nog wel een aantal activiteiten ingepland, zoals een Pub Craw op 23 maart. We moesten met een groepje studenten de stad in en dan moesten we naar een aantal bars en dan moesten we een appel en een ei proberen in te ruilen voor wat beters (ja het bekende spreekwoord ‘voor een appel en een ei’ kennen ze ook in Duitsland haha). Uiteindelijk hadden we een grote bierpul, een boxershort en een jongeman meegekregen naar onze laatste bar waar iedereen om elf uur moest verzamelen. Wij hadden natuurlijk gewonnen haha. Ik heb me erg goed vermaakt deze avond. Op 4 april begon de ‘Anmeldewoche’. Ik ben gelijk maandags heen gegaan om mijn vakken vast te leggen. Mijn coördinator heeft dit allemaal ingevoerd in de computer en daarna kon ik weer gaan. Ze zei dat ik eerst de vakken moet uitproberen en dat we daarna pas een change agreement gaan opstellen. De rest van de week was ik nog vrij en heb ik vaak met een paar erasmusstudenten afgesproken. Elke dinsdag is er ook ‘Stammtisch’ dit is ook altijd gezellig en hier heb ik deze week ook nog weer een paar Nederlandse Studenten leren kennen. Zij studeren Duits aan de uni in Nijmegen en gaan net als ik Germanistik studeren. Ook is mijn vriendin uit Duitsland nog een dagje langsgekomen en mijn vriend woont in Osnabrück dus die is ook nog een paar keer hier geweest (of ik bij hem). 12 april was mijn eerste Seminar (werkcollege). Om 8 uur had ik het vak Nonstandard-Varietäten. Tijdens dit college worden ‘Jugendsprache, Stadtsprache und Dialekte’ behandeld die van het standaard Duits afwijken. De ‘Professor’ was erg grappig en ik denk dat dit een heel interessant Seminar gaat worden, dus ik ben benieuwd naar de rest van de colleges. Op woensdag had ik weer een werkcollege: Dialekte des Deutschen und Niederdeutschen. Zoals de naam al zegt gaat dit college over de verschillende Dialekten die in Duitsland gesproken worden. Dit lijkt me ook erg leuk, omdat ik daar op het Windesheim eigenlijk nog nooit wat over heb geleerd. Dus ook dit was weer een goede keus. Op donderdag heb ik drie colleges achter elkaar: Zweitspracherwerb (tweedetaalverwerving), Morphologie (morfologie) en Filmbildung im Deutschunterricht. Bij dit laatste college worden een aantal films besproken en hoe je ze in de les kunt inzetten. Ik twijfelde even of dit wel een goede keuze zou zijn, omdat dit vooral gericht is op het basisonderwijs. Ik heb na de les met de ‘Professor’ gepraat en hij zei dat het ook nuttig zou zijn voor mij alles lerares voortgezet onderwijs. Grappig was dat een aantal boeken/verfilmingen die de studenten opnoemden ook boeken zijn die ik vorig jaar met literatuur moest lezen, dus gelukkig kon ik er een beetje een beeld bij vormen. Ik ben tot nu toe erg positief over de lessen van afgelopen week. De lessen waren interessant en goed te volgen dus ik ben erg benieuwd naar het komende semester. Een nadeel is wel dat de meeste Professoren niet weten hoeveel studiepunten wij als erasmusstudenten krijgen. De Duitse studenten moeten namelijk zelf aangeven wat zij dit semester willen uitvoeren, bijvoorbeeld een Hausarbeit (soort werkstuk) schrijven of een Referat (soort spreekbeurd) houden. De meeste Professoren moeten dan ook nog even navragen hoe ze dat gaan invullen voor ons, maar ze zeggen dat het wel goed komt dus daar ga ik dan maar vanuit. Komende week of de week erna weet ik hier waarschijnlijk meer over. Op woensdagavond ben ik ook nog naar een voorlichtingsavond geweest voor de Tandem Partenerschaft. Hier werd uitgelegd wat ik als Tandempartner precies voor de drie studiepunten moet gaan doen. Ik moet onder andere elke week met mijn tandempartner afspreken en een blog bijhouden en opdrachten samenstellen. Ik heb daar ook mijn tandempartner ontmoet. Een 20-jarige jongen die behoorlijk goed Nederlands spreekt en bijna helemaal zonder Duits accent. Hopelijk is mijn Duits aan het eind van het semester ook zo goed als zijn Nederlands haha. Daarnaast was er deze week nog ‘Send’. Dit is een volksfeest met allemaal attracties en allemaal kraampjes met lekker eten zoals ‘gebrannte Mandeln’ (suikeramandelen), Zuckerwatte (suikerspin), Currywurst en nog veel meer lekkere dingen. Op woensdag was het Studentenabend en konden we als studenten overal korting op krijgen. En vrijdag was er een mooie vuurwerkshow (zie foto’s). Na afloop van de vuurwerkshow ben ik samen met Maija (een meisje uit Finland die ook Germanistik studeert) naar een hookahbar geweest en hebben we nog lekker een waterpijpje gerookt. Volgend weekend gaan we met een aantal erasmusstudenten naar Hamburg. Daar ben ik nog nooit geweest dus ik heb er zin in. Nu hopen op net zulk mooi weer als afgelopen week! =)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louisa

Hoi! Mijn naam is Louisa Wansing. Ik ben 23 en ik volg de lerarenopleiding Duits aan het Windesheim in Zwolle. Voor mijn Minor ga ik een half jaar naar Duitsland om daar de taal beter te leren. Ik ga Germanistik studeren in Münster en ik heb hier een eigen appartementje.

Actief sinds 25 Dec. 2015
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 4157

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Minor internationalisering

Landen bezocht: