Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu

Hamburg

Blijf op de hoogte en volg Louisa

26 April 2016 | Duitsland, Hamburg

Over school kan ik deze week helaas niet zo veel vertellen, want ik heb maar een les gevolgd. De les op woensdag kwam te vervallen. Op donderdag heb ik altijd de meeste lessen, maar ik moest naar de ortho en dit was helaas al gepland voordat mijn rooster bekend was. In verband met de meivakantie kon het ook niet meer verplaatst worden. Dit was echt balen, want bij het vak Morphologie bijvoorbeeld werd de basis uitgelegd: Wat is Morphologie? Laat ik dat nou net niet weten.. Nouja dan de PowerPoint maar nalezen en hopen dat ik er daarna wat van begrijp. Hopelijk heb ik ook bij de andere Seminare niet al te veel gemist. Wat wel weer leuk was deze week was de excursie naar Hamburg. Deze excursie was georganiseerd voor alle Erasmusstudenten van het Sommersemester. Vrijdags vertrokken we om 8 uur met de bus vanuit Münster naar Hamburg. Tegen 12 uur waren we bij ons hostel. Daar kregen we direct de sleutel en konden we onze spullen naar de kamer brengen. In de bus werd er al een kamer verdeling gemaakt, maar wij kregen als een van de laatsten de lijst met de kamerverdeling en zo kwamen wij (een Fins meisje en nog twee Nederlanders) in een achtpersoonskamer. De mensen die nog geen kamer hadden werden bij ons op de lijst gezet en zo kwamen er nog vier jongens bij. Zij kwamen uit Turkijke, Finland, België en Roemenië. Voor die tijd had ik daar niet zo veel zin in, want ik kende deze jongens nog niet en zij gingen zelf ook niet met elkaar om. Achteraf was het juist gezellig en waren ze allemaal heel aardig. Ook kon ik mijn Engels weer even opfrissen aangezien de Roemeen en Fin geen Duits konden. Tegen 3 uur moesten we bij het Rathaus zijn en stond er een Stadtführung op het programma. De rondleidingen waren in het Engels en in het Duits. Tijdens de Stadtführung werd er wat over het Rathaus, de Speicherstadt en de bezienswaardigheden rondom de haven verteld. Ik was nog nooit in Hamburg geweest dus vond het erg interessant. Ik schrok wel van de prijzen van de appartementen die aan de haven liggen. Wat een geld! 's Avonds hebben we met vijf meiden wat gegeten in het Schanzenviertel. Schanzelviertel is een wijk met een heleboel Cafés, bars en clubs. Na het eten hebben we hier nog een waterpijpje gerookt. Tegen 11 uur gingen we richting St. Pauli. Deze wijk staat vooral bekend als hoerenbuurt en dan voornamelijk de Reeperbahn. Wij zijn hier naar een Irish Pub geweest met een life muziek. Het was erg vol, maar wel gezellig! Op zaterdag stonden er twee Stadtführungen op de planning. Tijdens het aanmelden van de excursie kon je aangeven welke Stadtführung je wilde doen. Ik had gekozen voor St. Pauli. De rondleiding duurde twee uur en we hebben grotendeels het gebied rondom de prostitutie gezien. Ik was nog nooit in Amsterdam geweest dus vond het wel apart om dit een keer te zien. Een bekende straat is de Herbertstraße. In deze straat zitten de raamprostituees. Normaalgesproken is deze straat afgesloten met poorten en verboden voor vrouwen ‘in verband met de concurrentie’. Om de een of andere reden stonden de poorten open en de Stadtführer zei dat dit normaal nooit voorkomt en ze had er ook geen verklaring voor. Wij waren natuurlijk nieuwsgierig en zijn deze straat doorgegaan. De ‘Engelse’ Stadtführer durfde het niet aan en die groep is dus ook buiten de poort blijven wachten. Ik heb natuurlijk gauw een paar foto’s gemaakt. De Stadtführer vertelde dat als de vrouwen er ’s avonds door heen proberen te lopen dat ze van boven uit het raam een emmer water op hun hoofd kunnen krijgen. Ik vond dit eigenlijk wel grappig. Verder heeft ze nog een paar bekende clubs aangewezen en het een en ander verteld over bepaalde zijstraten die druk bezocht worden en wat daar precies te beleven valt. Ik zal de details besparen. De rondleiding zat er daarna al weer op. We zijn nog even naar een flooienmarkt geweest en hebben ergens wat gegeten en tegen 3 uur waren we bij de St. Michaelis. Hier hebben we 450 treden beklommen om een ontzettend mooi uitzicht over de stad Hamburg te krijgen. Het was alleen wel jammer dat het zo bewolkt was. Na de bezichtiging van deze kerk zijn we terug naar het hostel gegaan. Daar heb ik me even gedoucht en ben ik nog even in bed gaan liggen. Ik was de hele week al niet lekker te pas en had vrijdag ook nog eens koorts. En van het koude weer werd het ook niet veel beter. Maar ik wilde ’s avonds nog wel mee naar de club natuurlijk. Om elf uur zouden we weer richting St. Pauli gaan. Daarvoor hebben we eerst nog wat gegeten bij het restaurant Sausalitos. Ik heb daar een heerlijke hamburger gegeten en heb gelijk even gekeken of Sausalitos ook bij ons in de buurt zit en ja hoor in Osnabrück zit er een. Happy me! Om elf uur gingen we dus richting de Club. Ik vond het erg leuk en er werd echt hele leuke muziek gedraaid. Maar na een paar uur moest ik echt terug richting het hostel, want ik was echt slecht te pas. Gelukkig ben ik ’s nachts niet wakker geworden van mijn kamergenoten haha. Zondags moesten we om 11 uur uitchecken en daarna mochten we zelf weten wat we nog tot 4 uur gingen doen. De dames van het Erasmusteam stelden voor om naar Blankenese te gaan, ook wel Reichenviertel. Hier wonen de rijke inwoners van Hamburg in grote villas. Ik vond het echt mooi om te zien en was blij dat ik mee was gegaan. Tegen half 4 waren we terug bij het hostel en exact om 4 uur reden we terug naar Münster. Ik vond het echt een hele leuke excursie (ondanks het koude weer). Ik ben ook zeker van plan om nog eens terug te gaan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louisa

Hoi! Mijn naam is Louisa Wansing. Ik ben 23 en ik volg de lerarenopleiding Duits aan het Windesheim in Zwolle. Voor mijn Minor ga ik een half jaar naar Duitsland om daar de taal beter te leren. Ik ga Germanistik studeren in Münster en ik heb hier een eigen appartementje.

Actief sinds 25 Dec. 2015
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 4159

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Minor internationalisering

Landen bezocht: