Juni - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu Juni - Reisverslag uit Osnabrück, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu

Juni

Blijf op de hoogte en volg Louisa

27 Juni 2016 | Duitsland, Osnabrück

In mijn laatste reisverslag vertelde ik dat ik weer een Referat moest gaan houden. Dit keer voor het vak Zweitspracherwerb, samen met Floor en Amy (ook uit Nederland). Het onderwerp van ons Referat was: Dummy-Hilfsverben. Kort gezegd zijn dit werkwoorden die mensen aan een zin toevoegen als ze een nieuwe taal aan het leren zijn. Deze werkwoorden worden vaak onjuist gebruikt, omdat er nog niet genoeg kennis is over de opbouw van een zin in de nieuwe taal. Ons referat begon met een stukje theorie en vervolgens twee onderzoeken naar Dummy-Hilfsverben onder Marokkanen, Turken en nog een paar andere bevolkingsgroepen die Nederlands als tweede taal gingen leren. Ons referat duurde ongeveer drie kwartier tot een uurtje. Vanuit de klas kwamen er bijna geen vragen en de lerares was ontzettend enthousiast over ons Referat. Ze vertelde dat wij de moeilijkste literatuur hadden gekregen van alle onderwerpen en dat wij het heel duidelijk hadden uitgelegd. Wij hebben daarom ook een 1.0 gekregen voor ons Referat. Dit is het beste cijfer dat je hier kunt krijgen. Wij waren daar alle drie natuurlijk super blij mee. Ik vond zelf de literatuur ook erg moeilijk. Ten eerste was het in het Engels, wat ik nu al ruim 5 jaar niet meer heb gehad. Daarnaast werd het ook gewoon heel gecompliceerd uitgelegd. Gelukkig heeft Floor op de universiteit nog wel vaak Engelse literatuur en zij heeft ons daarom goed kunnen helpen met de voorbereidingen. Qua school heb ik verder niet veel boeiends te melden. Op 30 juni zou ik een Referat houden voor het vak Morphologie, maar doordat er een les is uitgevallen is dit naar 14 juli verschoven. Ook op 13 juli heb ik nog een Referat voor het vak Dialekte des Deutschen und Niederdeutschen. Verder gaat het ook gewoon in de lessen goed. Ik kan eigenlijk alles wel begrijpen. Ik merk wel dat de opkomst van de studenten steeds minder wordt. Dit heeft er mee te maken dat alle studenten die al een Referat hebben gehouden (wat ook al goedgekeurd is) niet meer naar de les komen. Ik vind dit nogal vreemd. Het is toch niet leuk voor de mensen die nog een Referat moeten houden dat er dan bijna niemand meer komt opdagen. Ik heb gevraagd waarom dit zo is en het blijkt dat dit alleen gebeurd bij de lessen waar geen aanwezigheidsplicht is. Toen vroeg ik hoe je dat kunt weten of er aanwezigheidsplicht is. Toen werd mij verteld dat er anders een lijst met namen rond gaat. Dit is in geen van de vijf Seminare die ik heb gekozen het geval, dus vandaar ook dat er steeds minder mensen naar de lessen gaan. Ik vind dit toch raar, ik had namelijk het idee dat Duitsers altijd zo fleißig zijn en dit werd ook op het Windesheim verteld. Op Duitse scholen krijgen leerlingen namelijk zelfs punten voor de 'actieve bijdrage' aan de lessen. Ik vermoed dat dit misschien alleen in het voortgezet onderwijs dan zo is. Ik ga dit toch eens bij mijn docenten navragen. Verder is het EK begonnen en natuurlijk zijn de Duitsers dan bloed fanatiek. Ik heb samen met enkele erasmusstudenten een paar wedstrijden gekeken, maar (nog) niet allemaal. Het zou leuk zijn als ze weer in de finale komen, want dat is hier natuurlijk één groot feest! Ook ben ik nog een dag naar Assen (Nederland) geweest voor een persconferentie, dit was ook heel leuk om een keer mee te maken. Ik heb ook nog een ritje naar Osnabrück gemaakt met mijn broer. Dit was erg leuk, omdat het daar een beetje heuvelachtig is. Helaas heeft mijn broer op de terugweg naar Nederland een botsing gehad en dus zullen we de komende tijd helaas even niet meer gaan toeren met z'n tweeën. Een vriendin van mij is ook nog een dag naar Münster gekomen. We hebben gezellig gewinkeld in de stad, zijn uit eten geweest en hebben onze dag afgesloten in de shishalounge.Verder heb ik nog een verjaardag gehad van mijn tandembuddy. Officieel is het niet meer mijn tandembuddy, omdat we met het programma gestopt zijn, maar we hebben nog wel contact. Dit is erg handig, als ik vragen heb over bepaalde dingen (vertalen bijvoorbeeld) kan hij mij daar goed mee helpen. Ook ben ik het laatste weekend van juni weer naar Assen geweest, omdat ik aanwezig moest zijn op de Dutch TT! Ik heb hier een geweldig weekend gehad, omdat ik speciale paddock passen had en daardoor ook veel achter de schermen kon zien! De komende twee weken staan in het teken van Referate. Ik moet nog twee Referate gaan voorbereiden die ik dus 13 en 14 juli moet houden. De week erna heb ik voor het vak Morphologie ook nog een mondelinge toets over drie onderwerpen die tijdens dit semester aan bod zijn geweest. Ik maak me daar wel een beetje zorgen over, omdat ik in april een zogenoemd 'Grundlagenmodule' gemist heb en daardoor soms moeite had met bepaalde opdrachten. Maar de docent had gezegd dat het niet te moeilijk zou zijn, dus ik hoop dat het mee valt! Daarnaast wordt het tijd om weer eens te verwijzen naar het Pedersen's cultuurschokmodel. Op dit moment bevind ik me in de 'autonomy stage'. Ondanks dat de verschillen tussen Münster en thuis (Nederland) niet al te groot zijn, ben ik nu wel aan de verschillen gewend. Daarnaast voel ik me hier eigenlijk behoorlijk thuis. Ik weet bijna overal de weg en problemen waar ik tegenaan loop kan ik zelf oplossen. Zo had ik bijvoorbeeld een mail niet gekregen en daardoor had ik niet op tijd het geld naar mijn Duitse rekening overgemaakt, waardoor de rekening er niet af kon. Ik ben vervolgens met deze brief naar de O2 shop gegaan en heb daar mijn rekening contant kunnen betalen. Of misschien zit ik dan toch wel in de 'independence stage' aangezien ik me behoorlijk thuis en onafhankelijk voel! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louisa

Hoi! Mijn naam is Louisa Wansing. Ik ben 23 en ik volg de lerarenopleiding Duits aan het Windesheim in Zwolle. Voor mijn Minor ga ik een half jaar naar Duitsland om daar de taal beter te leren. Ik ga Germanistik studeren in Münster en ik heb hier een eigen appartementje.

Actief sinds 25 Dec. 2015
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 4160

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Minor internationalisering

Landen bezocht: