Referate vorbereiten und Fahrraddiebe filmen - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu Referate vorbereiten und Fahrraddiebe filmen - Reisverslag uit Münster, Duitsland van Louisa Wansing - WaarBenJij.nu

Referate vorbereiten und Fahrraddiebe filmen

Blijf op de hoogte en volg Louisa

10 Juli 2016 | Duitsland, Münster

Deze week stond in het teken van Referate. 13 en 14 juli heb ik twee Referate en die moest ik allebei nog voorbereiden. 13 juli heb ik samen met Amy een Referat over Nederlandse dialecten bij het Seminar Dialekte des Deutschen und Niederdeutschen. Wij hebben hier twee middagen aan gewerkt. De eerst keer zijn we naar het Haus der Niederlande geweest. Dit is een school/bibliotheek vol met Nederlandse boeken en dus ook veel boeken over de Nederlandse dialecten. De docent had voorgesteld dat we iets dieper op het Limburgs in zouden gaan. Amy heeft zich vooral daar mee bezig gehouden. Ik heb gezorgd voor een algemene inleiding en sluit af met een stukje over Niedersächsisch, aangezien ik zelf uit Twente kom en het leuk vind om me daar nog een beetje meer in te verdiepen. Hopelijk vind de docent het goed zo. De Referate die wij tot nu toe gezien hebben tijdens dit Semester vielen ons een beetje tegen. Sommige waren heel kort en sommigen hadden ook niet zulke goede bronnen gebruikt. Ook moest ik voor het vak Morphologie een Referat voorbereiden. Dit Referat moet ik volgende week alleen houden en gaat over Pluralbildung (het vormen van het meervoud in het Duits). Gelukkig heeft de docent online gezet welke Literatur ik kan gebruiken en hierdoor kon ik heel snel vinden wat ik zocht. De Literatur was vrij uitgebreid en ik heb geprobeerd de belangrijkste dingen eruit te halen, maar toch kwam ik nog op 30 dia's. Ik geloof dat ik ongeveer 20 Minuten wat moet vertellen dus ik denk dat ik daar wel aan kom. Ik had het opgestuurd om te vragen of het goed was zo. Ik moest alleen nog even een paar opdrachten voor de studenten en de Literaturverzeichnis met de bronnen toevoegen. Ik heb het vervolgens opnieuw opgestuurd en nu was het goed, dus ik hoop dat het Referat donderdag ook goed gaat. Tijdens het Seminar Filmbildung im Deutschunterricht moesten we deze week met groepjes van 5/6 personen een korte film opnemen. Eerst kregen we een scene uit de film Ladri di Biciclette (Fietsendieven) te zien. In deze scene steelt een man een fiets en vlucht dan weg en wordt vervolgens door enkele mensen op de straat achtervolgd. Wij moesten deze scene naspelen en daarbij moesten we alles wat we in de afgelopen lessen geleerd hadden toepassen. We hadden bijvoorbeeld verschillende manieren geleerd om iets vast te leggen; amerikanische Einstellung, panorama, Halbtotale, Großaufnahme, Detail und so weiter. Daarnaast hadden we de Film 'Emil und die Detektive' bekeken en hebben we erop gelet vanuit welk camerastandpunt er steeds wordt gefilmd. Zo wordt er vooraf vaak eerst een beeld getoond van het complete plaatje, dus waar speelt de scene zich af. Vervolgens wordt er vaak ingezoomd op de situatie. Dit hebben wij ook proberen te doen in onze filmpje. Het filmpje moest 1 minuut duren en moest zonder geluid (Stummfilm) zijn opgenomen. Het liefst moest het in één opname, maar eventueel mochten het er twee zijn. Wij hebben er uiteindelijk ook twee gedaan, zodat het ook nog vanuit een andere plek gefilmd kon worden. We hebben dit tegenover het Schloss opgenomen. We hadden hier ongeveer een klein uurtje de tijd voor, om groepjes te maken, ideeën te bespreken en het vervolgens (een paar keer) op te nemen. Mijn broer heeft me met het editen van het filmpje geholpen. Ik wilde het filmpje aan dit verslag toevoegen, maar het uploaden van video's is nu niet mogelijk. Daarom heb ik het op YouTube gezet. Via deze link is de video te bekijken: https://youtu.be/WaY_NQuK-sY
Buiten school om heb ik ook nog genoten van het lekkere weer. Ik heb zaterdags gewinkeld in Münster en 's avonds lekker wat gegeten bij ExtraBlatt. Zondag ben ik met mijn vriend naar de dierentuin geweest, maar het was eigenlijk te warm dus zijn we niet zo heel lang gebleven. We hebben daarna nog even am Aasee gezeten en 's avonds was de finale van de Europameisterschaft, die helaas niet zo heel spannend was. Komende week heb ik dus mijn twee Referate en eind juli moet ik ook nog een tentamen maken voor het vak Morpholgie. Hier moet ik nog even goed voor leren, omdat ik dit vak best pittig vind en de begrippen nog niet uit mijn hoofd ken. Maar dat ga ik pas na mijn Referaten doen, die wil ik namelijk eerst afronden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louisa

Hoi! Mijn naam is Louisa Wansing. Ik ben 23 en ik volg de lerarenopleiding Duits aan het Windesheim in Zwolle. Voor mijn Minor ga ik een half jaar naar Duitsland om daar de taal beter te leren. Ik ga Germanistik studeren in Münster en ik heb hier een eigen appartementje.

Actief sinds 25 Dec. 2015
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 4173

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 Augustus 2016

Minor internationalisering

Landen bezocht: